STM Slipper Clutch

kompletny cennik (pdf)

stm1.jpg (39579 bytes)        


Sprzęgło antyhoppingowe STM
STM to firma, która jako pierwsza zajęła się produkcją sprzęgieł antyhoppingowych. Produkty tej firmy składają się z najprecyzyjniej wykonanych elementów aluminiowych i tytanowych złożonych w niezwykle skuteczne i pięknie sprzęgła. Najepsze teamy wyścigowe na świecie używają sprzęgieł STM - Ducati World Superbike, Yamaha - zawodnicy tacy jak Ben Bostrom, Noriuki Haga, Franki Chilli i wielu innych czołowych zawodników mistrzostw świata.

Wszystkie sprzęgła STM wykonane są w całości przez włoską manufakturę - z uwzględnieniem najwyższych norm tolerancji i jakości produkcji. 
Każda część oznaczona jest numerem katalogowym i seryjnym w celu precyzyjnej kontroli jakości przez system gromadzący dane i daty na temat każdego z wyprodukowanych podzespołów.
Dzięki temu mamy pewność - że otrzymany produkt STM jest ZAWSZE najlepszy.

 


Działanie sprzęgła antyhoppingowego STM:
Po wielu latach doświadczeń i sukcesów w produkcji silnikowych podzespołów wyścigowych firma STM rozpoczęła komercyjną produkcję mokrych sprzęgieł antyhoppingowych stosując te same rozwiązania konstrukcyjne co w suchych sprzęgłach wyścigowych. W rezultacie nie tylko polepszono osiągi ale dzięki smarowaniu układu znacznie zwiększono jego wydajność i trwałość. System rozsprzęgania oparty jest na szeregu kanałów-ramp i stalowych kulek w nich pracujących - co przy wstecznym przeciążeniu sprzęgła np. podczas mocnego hamowania zapobiega blokowaniu się tylnego koła. Także w codziennym użytkowaniu sprzęgło STM staje się "wentylem bezpieczeństwa" zabezpieczającym przed groźnymi uślizgami, zwiększającym pewność prowadzenia motocykla, chroniącym silnik i układ napędowy przed nadmiernymi przeciążeniami, zmniejszającym zużycie tylnej opony.
Wszystkie podzespoły sprzęgła STM wykonane są na najdokładniejszych maszynach CNC.
W produkcji firma STM stosuje tylko najlepsze selekcje aluminium lotniczego anodowane technicznie przez najlepszych specjalistów w tej dziedzinie. Bęben i piasta sprzęgła wykonane są z walcowanego aluminium 7075, frezowanego CNC i poddanego oksydowaniu utwardzającemu w celu uzyskania niespotykanej trwałości.
Docisk również wykonany jest z alu 7075, ale wyposażony jest w stalowy pierścień oporowy współpracujący ze sprężyną membranową Evoluzione. Sprężyna ta to prawdziwe serce tego sprzęgła: możliwość wyboru pomiędzy różnymi twardościami pozwala dopasować charakterystykę sprzęgła idealnie do potrzeb kierowcy. Zestaw dociskowy - z możliwością kontroli momentu rozsprzęglania zakończony jest ślizgowym ułożyskowaniem mosiężnym i stalową azotkowaną sprężyną dociskową. Taka obróbka powierzchniowa stali zwiększa jej żywotność i twardość.


Sprzęgło STM wykorzystuje orginalne tarcze i przekładki sprzęgłowe oraz kosz.

Bycie szybszym to szybsza jazda po zakrętach, a tu nie liczy się moc tylko płynność i przyczepność. Limitem jest możliwość maksymalnego obciążenia opon i jazda wykorzystująca ich maksimum przyczepności. Mimo iż spełniają najważniejsze zadanie na tym etapie - nawet najlepsze zawieszenia nie są w stanie zapobiec blokowaniu się tylnego koła podczas mocnego hamowania przed/ lub na wejściu w zakręt. A najlepszą metodą na najszybsze pokonanie zakrętu jest płynne, progresywne zwolnienie motocykla i takie same wyjście - nikomu się to nie uda gdy tył podskakuje i wężykuje...

Kolejnym efektem ubocznym opóźnionego hamowania jest możliwość "przekręcenia" silnika ponad obroty maksymalne podczas gwałtownych redukcji. Ogranicznik obrotów działa tylko na zapłon i nie pomoże jeżeli tylne koło rozpędzi silnik podczas redukcji stwarzając  możliwość powstania szeregu uszkodzeń.

Dlatego wiele nowych modeli motocykli fabrycznie wyposażonych jest w sprzęgła antyhoppingowe.
Jednakże różnica pomiędzy sprzęgłem fabrycznym a STMem jest mniej więcej taka jak pomiędzy fabrycznym zawieszeniem a Ohlinsem...


Punkt gdy następuje rozsprzęglenie i stopniowo odpuszcza ciąg hamowania tylnego koła jest "zaprogramowany" w konstrukcji sprzęgła i to jest krytyczna jego właściwość różniąca je od standardowego - bo rodzaj i przebieg procesu rozsprzęglania ma bezpośredni wpływ na prowadzenie motocykla i odpowiednie ustawienie zawieszenia.
Nie raz podczas wywiadów z kierowcami pracującymi nad nowym modelem motocykla wyścigowego można usłyszeć: "The initial set-up depends on the correct adjustment of the slipper clutch, this is most important" / Ustawienia wstępne zależą od właściwej regulacji sprzęgła antyhoppingowego, to jest najważniejsze/

 

STRONA PRODUCENTA